Plan wsparcia szkół w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Obrazek przedstawiający nowy wpis

W naszej poradni proponujemy różne formy wsparcia dla dzieci w różnym wieku, ich rodziców i nauczycieli:

  • konsultacje dla rodziców,
  • konsultacje dla nauczycieli,i
  • ndywidualne rozmowy wspierające uczniów w kryzysie,
  • terapie grupowe,
  • warsztaty reintegracyjne dla uczniów

W poradni stworzono możliwość uzyskania szybkiej pomocy w sytuacji kryzysowej (dla uczniów, rodziców i nauczycieli)- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zdalne lub na ternie poradni.

Wsparcie dla uczniów:

Propozycje pracy z nastolatkami ( VII- VIII SP i szkoły ponadpodstawowe)

1. Warsztaty reintegracyjne – ramowy plan warsztatów
• spotkanie odbywa się na terenie szkoły, w obecności wychowawcy (przewidywany czas zajęć – 2 godziny lekcyjne),
• podsumowanie zajęć z wychowawcą , wytypowanie uczniów szczególnie potrzebujących wsparcia na terenie SPPP,
• gry i zabawy integracyjne z wykorzystaniem technik projekcyjnych, socjoterapeutycznych i aktywizujących młodzież,
• krótka projekcja prezentacji „Jak sobie radzić ze stresem?”,
• „Apteczka SOS” – lista sposobów radzenia sobie ze stresem stworzona metodą „ burzy mózgów”,
• przekazanie młodzieży informacji o miejscach, gdzie można uzyskać wsparcie w różnych sytuacjach życiowych (dane teleadresowe).

2. Terapia grupowa dla dzieci i młodzieży:

Współczesny świat niesie ze sobą wiele zagrożeń i sytuacji stresogennych związanych z każdym niemal aspektem życia. Szczególnie narażeni są na nie młodzi ludzie, którzy nie mają jeszcze doświadczenia związanego z przezwyciężaniem sytuacji stresowych.
Dlatego też proponujemy uczniom udział w grupach terapeutycznych (13 grup zróżnicowanych pod względem wieku i problemów rozwojowych dzieci i młodzieży), które zostały uruchomione od września bieżącego roku. Tematyka zajęć dotyczy między innymi: stresu i metod radzenia sobie ze stresem (czym jest stres, stres mobilizujący i destrukcyjny, objawy stresu, źródła stresu, usuwanie przyczyn stresu, style radzenia sobie ze stresem, sposoby radzenia sobie ze stresem, dbanie o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne), rozwijanie umiejętności społecznych, sposobach radzenia sobie z lękiem, o prawidłowej komunikacji, pokonywaniu barier komunikacyjnych, o poczuciu własnej wartości,

Propozycje pracy dla przedszkolaków, uczniów klas I-VI SP oraz ich rodziców i nauczycieli:

1. Zajęcia reintegracyjne dla grup przedszkolnych na terenie przedszkola.
Zajęcia odbywają się w formie warsztatów, czas trwania 60min., prowadzą je specjaliści z SPPP (psycholog, pedagog). Tematyka zajęć poniżej (istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć o innej tematyce, wg potrzeb placówki):

“Bez złości, więcej radości” – skuteczne sposoby na radzenie sobie ze złością (budowanie więzi grupowej w
oparciu o konstruktywne metody radzenia sobie z zachowaniami niepożądanymi).

“Bać się czy nie bać?” – o radzeniu sobie ze strachem, lękiem

“Kiedy nadchodzi smutek…” – rozpoznawanie i nazywanie uczucia smutku i innych ,,niechcianych
uczuć” oraz sposoby radzenia sobie z nimi

“Mama, tata, tablet… “ – o tym kiedy i jak udostępnić dzieciom tablet

2. Zajęcia reintegracyjne dla zespołów klasowych na terenie szkoły.
Zajęcia odbywają się w formie warsztatów, czas trwania 45 min., prowadzą je specjaliści z SPPP (psycholog, pedagog). Tematyka zajęć poniżej (istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć o innej tematyce, wg potrzeb placówki):

kl. I-III ,,Wśród rówieśników” – integracja zespołu klasowego.

kl. IV – VIII ,,Nasza klasa, nasze emocje” – budowanie więzi grupowej oraz umiejętności współdziałania w grupie.

Klasy integracyjne I-VI ,, Razem w klasie” – kształtowanie u uczniów postawy tolerancji i empatii względem siebie

Zajęcia grupowe dla młodzieży z problemami adaptacyjnymi, społeczno- emocjonalnymi nasilonymi wskutek izolacji społecznej wynikającej z pandemii.

Wsparcie dla nauczycieli:

1.Wskazano koordynatorów odpowiedzialnych za kontakt z dyrektorami, psychologami i pedagogami placówek (szkoły i przedszkola specjalne i integracyjne), co umożliwi rozpoznawanie potrzeb nauczycieli i udzielanie im pomocy w bieżącej pracy z dzieckiem / uczniem.

2. Udział w szkolnych zespołach do spraw pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w celu wspierania nauczycieli i specjalistów w zakresie realizacji działań (analiza zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach), udział w zespołach szkolnych na etapie tworzenia WOPFU i IPET.

Wsparcie dla rodziców:

1. Informacja dla rodziców na temat korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci (informacja jest zamieszczona na stronie internetowej poradni)

Sytuacja ostatnich miesięcy (pandemia) sprawiła, że dzieci coraz więcej czasu spędzały przed urządzeniami ekranowymi z dostępem do Internetu. Internet stał się nie tylko płaszczyzną nauki, ale
i rozrywki, zabawy, nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Urządzenia ekranowe zaspokajały podstawowe potrzeby młodych ludzi. Jednak żadne urządzenie nie jest w stanie zastąpić kontaktu z drugim człowiekiem, wspólnych codziennych aktywności.

Niezmiernie ważne jest przygotowanie dziecka do bezpiecznego korzystania z Internetu we własnym domu. Ważne jest ustalanie z dzieckiem limitów czasu spędzanego w Internecie, wyrabianie zdrowych nawyków (np. wspólne posiłki, spacery bez telefonu), niekorzystanie z urządzeń ekranowych przed snem. Warto rozmawiać z dzieckiem o możliwościach jakie daje Internet oraz
o niebezpieczeństwach, jakie się z nim wiążą, analizować przyczyny nadużywania urządzeń ekranowych. Warto robić wszystko, aby Internet traktować jako narzędzie nauki, pracy czy tez komunikacji, by stanowił dodatek w naszym życiu, nie zastępował nam kontaktów społecznych.

Jakie zachowania dziecka powinny zaniepokoić rodzica?
• zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych z powodu nadmiernego korzystania
z urządzeń ekranowych
• spędzanie coraz mniej czasu z kolegami/koleżankami w realnym świecie
• spędzanie przy urządzeniach ekranowych coraz więcej czasu kosztem innych zajęć
i zainteresowań
• reagowanie rozdrażnieniem, złością bądź agresją, gdy korzystanie z urządzeń ekranowych jest utrudnione lub niemożliwe
• zmienność nastrojów uzależniona od rytmu korzystania z komputera i Internetu (zadowolenie podczas korzystania, niepokój i rozdrażnienie w sytuacji konieczności przerwania korzystania
z Internetu}
• utrata kontroli nad czasem spędzanym online
• oszukiwanie samego siebie i innych
W razie potrzeby należy skorzystać z pomocy specjalistów.
Polecamy przydatne strony Internetowe:
www.dzieckowsieci, www.sieciaki.pl, kidprotect.pl, https://www.dyzunet.pl, www.safeinternet.pl, www.uzaleznieniabehawioralne.pl

2.Utworzenie grup wsparcia dla rodziców i rodzeństwa dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością znajdujących się w sytuacji kryzysowej.

( Informacja o proponowanych formach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego jest zamieszczona na stronie internetowej poradni)

Skip to content