W ramach naszej działalności statutowej prowadzimy:
- diagnozę psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną,
- terapię psychologiczną, pedagogiczną oraz logopedyczną (indywidualną i grupową),
- wczesne wspomaganie rozwoju,
- rehabilitację ruchową,
- terapię SI,
- terapię Biofeedback,
- kwalifikowanie do specjalistycznych form pomocy dziecku
- poszukiwanie optymalnych dla dziecka form realizacji obowiązku szkolnego,
- poradnictwo zawodowe,
- pracę z dzieckiem krzywdzonym,
Oferta dla rodziców i opiekunów:
- Poradnictwo
- Spotkania edukacyjne dla rodziców i opiekunów
- Grupa wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych
- Udzielanie informacji o istniejących stowarzyszeniach, fundacjach, inspirowanie rodziców do wstępowania do nich lub zakładania nowych
- Konsultacje z doradcami zawodowymi dla rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych
SPPP planuje i prowadzi wspomaganie przedszkoli/szkół/placówek poprzez działania mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola/szkoły/placówki
w zakresie:
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, (ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty);
Ww. kierunki obejmują:
- wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
- podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej, informatycznej
- pracowanie możliwych barier, jakie może napotkać uczeń z różnego typu niepełnosprawnością w nabywaniu wiedzy i umiejętności w zakresie ww. przedmiotów – do uwzględnienia przez nauczycieli w procesie edukacji (artykuł w formie pliku do pobrania umieszczony na stronie internetowej poradni)
- bezpieczeństwo w Internecie, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych
- Kampania społeczna „Mama, tata, tablet” prowadzona przez pracowników poradni
- Zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem technologii informacyjnej dla uczniów szkół podstawowych „Cyberprzyjazny? Lubię to!” prowadzone na wniosek szkół przez pracowników poradni na terenie szkoły.
- wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół i placówek
- działalność i wsparcie udzielane szkołom oraz uczniom przez pracowników działu doradztwa zawodowego
- wzmacnianie wychowawczej roli szkoły
- konsultacje z nauczycielami, poradnictwo dla rodziców
- warsztat „Zasady współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego” prowadzony na wniosek szkoły przez pracownika poradni
- podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty
- indywidualne konsultacje w odpowiedzi na prośbę szkoły/nauczyciela na terenie poradni lub szkoły (obserwacja dziecka na terenie placówki, udział w spotkaniu zespołu ds. pomocy ped.-psych. itp.)
- dyżury pracowników poradni na terenie szkoły, która zgłosiła takie zapotrzebowanie (wg indywidualnych ustaleń)
- organizacja spotkań tematycznych dla określonych grup nauczycieli/wychowawców na terenie poradni (np. „Uczeń z zaburzonym zachowaniem w klasie masowej”.)
2. wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe;
3. realizacji podstaw programowych;
Zadania profilaktyczno – wychowawcze (pochodzące z nowej podstawy programowej – z dnia 14 lutego 2017), w ramach realizacji, których SPPP może wspomagać szkoły:
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
- zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom;
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
- wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią;
- nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami;
- w realizowanym procesie -wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
4. rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;.
- Diagnozowanie, opiniowanie i orzecznictwo prowadzone przez poradnię (wraz ze wskazaniami do pracy dla szkoły oraz dla rodzica)
- Poradnictwo dla rodziców i konsultacje dla nauczycieli
- Obserwacja dziecka na terenie placówki
- Program profilaktyczny dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji prowadzony przez pracowników poradni
5. analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów, o których mowa w art. 3 pkt 21, 21c i 21d ustawy o systemie oświaty;
- Konsultacje, porady, warsztaty dla nauczycieli na wniosek placówki
6. potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt. 5;
- Konsultacje, porady, warsztaty dla nauczycieli na wniosek placówki
7. innych potrzeb wskazanych przez przedszkole/szkołę/placówkę.
- Ustalenie i zaplanowanie oraz przeprowadzenie działań mających na celu zaspokojenie ww. potrzeb
- Opracowanie ankiety ewaluacyjnej umożliwiającą wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania placówki