Jak stymulować rozwój mowy dziecka?

Dziewczynka z dmuchawcem, zajęcia logopedyczne

Zalecenia wczesnej profilaktyki w okresie rozwoju mowy
Jak stymulować rozwój mowy dziecka?

  • Poświęcajmy dużo czasu na rozmowę z dzieckiem. Mówmy do niego przy wykonywaniu różnych czynności: przy zabawie, sprzątaniu, ubieraniu, odrabianiu lekcji.
  • Utrzymujmy kontakt wzrokowy podczas mówienia do dziecka.
  • Mówmy do dziecka wyraźnie i powoli, unikając języka dziecinnego (spieszczania).
  • W trakcie kształtowania mowy dziecko nie powinno kontaktować się z osobami, które mają wady wymowy, ponieważ wadliwa wymowa otoczenia wywołuje i utrwala wadliwą wymowę dziecka.
  • Nie należy zaniedbywać chorób uszu, gardła np. przerost trzeciego migdałak, gdyż nie leczone mogą doprowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do zaburzeń mowy.
  • Nie krytykujmy wypowiedzi dziecka w jego obecności. Dziecko ma prawo do błędu językowego. Nadmierne upominanie może doprowadzić do osłabienia rozwoju mowy a nawet do strachu przed wypowiedzią.
  • Nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchać uważnie wypowiedzi, zadawać dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy i wzbogacenia słownictwa.
  • Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie i rozmowa. Gdy dziecko wypowie jakieś zdanie postarajmy się, rozszerzyć jego wypowiedź, dodając nowe pojęcie.
  • Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy tj: zbyt krótkie wędzidełko, rozszczep podniebienia lub wargi, wadę zgryzu lub uzębienia konieczna jest konsultacja z lekarzem specjalistą.
  • Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się prawą ręką, ponieważ prowadzi to często do zaburzeń mowy, a szczególnie do jąkania.
  • Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko zmuszane do poprawnej artykulacji w okresie kiedy nie jest jeszcze do tego przygotowane (okres rozwoju mowy, przebieg terapii logopedycznej) błędnie realizuje dane fonemy lub zniechęca się do wymowy.
  • Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno realizować wszystkie głoski a nie robi tego, należy zasięgnąć fachowej porady logopedy.
  • Ograniczmy kontakt dziecka z multimediami (komputer, telewizja, smartfon), gdyż one spowalniają rozwój funkcji komunikacyjnych oraz mowy werbalnej dziecka.

Pamiętajmy!
Zadbajmy o to, aby nasze dziecko mówiło ładnie ale nie stosujmy tresury. Niech znikną z naszego języka słowa: „Powtórz ładniej”, Powiedz lepiej”.
Telewizję i komputer zastąpmy słowem i książką.
opracowała: mgr Anna Broma – logopeda

Skip to content